De nieuwe brug tussen Roosteren en Maaseik komt 150 meter zuidelijker te liggen dan de huidige Pater Sangersbrug. De oude Maasbrug blijft gedurende de werkzaamheden gewoon in gebruik, zodat het verkeer de Maas kan blijven oversteken.
De nieuwe brug wordt aan Belgische kant verbonden aan een ovonde.
De brug over de Maas vormt een belangrijke, of eigenlijk onmisbare verbinding tussen Nederland en België. Dagelijks rijden er duizenden auto’s overheen. Een alternatieve route is er eigenlijk niet, want omrijden via Stein of Maasbracht kost je tientallen kilometers extra. Of je moet een toeristische route en de veerpont nemen, maar dat is voor de dagelijkse gebruiker geen optie. Eigenlijk is de brug, die in een slechte staat verkeert, niet eens geschikt voor zoveel verkeer.
Noodzaak
Een nieuwe brug is dus bittere noodzaak. En omdat de Belgen eigenaar zijn, het gevolg van een oude afspraak, mogen zij ook de beurs trekken en bepalen waar die komt. Wethouder Peter Pustjens van Echt-Susteren weet nog wel dat er ook in de jaren ’80 en ’90 al plannen waren voor een nieuwe brug. Toen kwam het er niet van. “Nu zijn we in een vergevorderd stadium en zal die er in 2024 of 2025 liggen,” verwacht Pustjens.
Toch moet er figuurlijk gesproken nog heel wat water door de Maas. Waar aan Belgische kant zo’n beetje alles geregeld is, moet aan Nederlandse kant nog een hoop gebeuren. Het vergunningentraject moet nog starten en ook moeten er nog afspraken worden gemaakt met een aantal bewoners die de Maaseikerweg straks dichter langs hun huis zien.
1950
Een van die bewoners woont er al 78 jaar. Jo Pustjens, een achterneef van de wethouder, maakte in 1950 al mee dat de brug opnieuw werd opgebouwd na een bombardement tijdens de oorlog. Hij kan zich nog herinneren dat er eerst een ‘noodbrug’ werd gebouwd. Ook beaamt hij dat al vaker over een vervanging werd gesproken, maar dat het er nooit van kwam. Hij woont er amper 200 meter vandaan en omdat de brug zuidelijker komt te liggen komt ook de doorgaande weg met al dat verkeer dichterbij zijn huis te liggen.
Niet blij?
Omdat hij ook nog niet exact weet wat er gaat gebeuren kan Jo er nog geen oordeel over vellen. Al lijkt hij er niet blij mee. Maar gezien de wateroverlast van anderhalf jaar geleden is hij ook wel wat gewend. Het hele gebied stond blank en in zijn woning steeg het water tot 40 centimeter hoogte. En juist dat water is wel een heikel punt, want de nieuwe brug mag de hoogwaterbeveiliging niet in de weg staan. “Dat is duidelijk met de Belgen afgesproken, de Maas moet de ruimte hebben en de nieuwe brug mag geen problemen op dat gebied veroorzaken,” aldus de wethouder.
Verkeer
Wanneer de werkzaamheden starten is nog onzeker, duidelijk is wel dat de weggebruiker er zo min mogelijk last van gaat hebben. Eerst wordt de nieuwe brug gebouwd en pas wanneer daar de eerste auto’s overheen rijden, wordt de huidige brug afgebroken. Het risico bestaat dus dat er over een tijdje twee bruggen naast elkaar liggen, waarvan er ene jarenlang niet wordt gebruikt omdat er nog geen nieuwe weg is. De wethouder is stellig. “Dat gaat niet gebeuren, we gaan samen optrekken al lopen procedures bij ons nu eenmaal wat stroever dan aan de andere kant van de Maas”, aldus Pustjens