Drie bruggen over het Julianakanaal krijgen een gewichtsbeperking

door | 24 december 2025, 01:14 | Nieuws, Regio

Foto: Rijkswaterstaat

Onderzoek naar de constructieve veiligheid van de bruggen bij Illikhoven, Roosteren en Echt leidt ertoe dat de bruggen woensdag 24 december een gewichtsbeperking krijgen. Er is sprake van vermoeiing van het staal van de bruggen. Met deze gewichtsbeperking kunnen de bruggen veilig in gebruik blijven door het overige verkeer.

Maatregelen

· Brug Echt – geen zwaar speciaal transport (boven 50 ton) toegestaan.

· Brug Roosteren – geen vrachtwagens of landbouwverkeer (zwaarder dan 3,5 ton) toegestaan.

· Brug Illikhoven – plaatsen van verkeerslichten (VRI) en barriers, zodat via het midden van de brug gereden kan worden (tot de max 50 ton).

Hulpdiensten en openbaar vervoer (Arriva) zijn uitgezonderd van de voorgestelde verkeersbeperkingen. Deze uitzondering heeft geen gevolgen voor de veiligheid van de bruggen.

Het overige (langzame) verkeer kan gebruik blijven maken van de bruggen.

De omleidingsroutes worden via borden aangegeven.

Regelmatig inspecties

De bruggen zijn gebouwd in 1963 en 1965 met een levensduur van 100 jaar. Doordat het verkeer intensiever en zwaarder is geworden dan in de jaren ’60 het geval was, slijten de bruggen ook sneller. Ieder jaar worden alle bruggen van Rijkswaterstaat visueel geïnspecteerd. Daarnaast onderzoeken we eens per 6 jaar de bruggen uitgebreider.

Nader onderzoek

Om het effect van het intensievere gebruik van de bruggen in beeld te krijgen is besloten tot nader onderzoek van alle stalen bruggen die Rijkswaterstaat heeft. Onderzoek naar deze drie bruggen wees recent uit dat de conditie van de bruggen slechter bleek te zijn dan gedacht. De genoemde maatregelen zijn nodig om de veiligheid van de constructie te kunnen blijven garanderen.

Vervolg

Rijkswaterstaat gaat de conditie van de bruggen nog verder berekenen. De resultaten worden medio 2026 verwacht. Ook wordt gekeken of er tijdelijke maatregelen mogelijk zijn waarmee de bruggen kunnen worden versterkt. Dit alles gaat in nauwe samenwerking met de beheerders van de drie wegen; de gemeenten Sittard-Geleen en Echt-Susteren en de provincie Limburg.

Versterken. Verbeteren. Verbinden.

Goede bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en (vaar)wegen zijn onmisbaar voor ons land. Miljoenen mensen, pakketjes en goederen gaan dagelijks van A naar B, dankzij onze infrastructuur. Natuurlijk staan we wel eens stil op de weg en lopen we vertragingen op. Maar de basis is sterk. Dat willen we graag zo houden, en dat is allesbehalve vanzelfsprekend.

Veel van onze infrastructuur is in de jaren vijftig en zestig aangelegd. Intussen zijn we met veel meer inwoners, het verkeer is intenser, de voertuigen zwaarder. Ook moeten we rekening houden met extremer weer, zoals hitte, wateroverlast of juist droogte.

We zijn met andere woorden toe aan een forse vernieuwingsopgave. Dat vraagt veel werk de komende jaren. Sommige bruggen, tunnels, sluizen of viaducten moeten langer op hun opknapbeurt wachten. Dit betekent dat de kans op storingen in ICT-systemen toeneemt en dat we soms tijdelijke maatregelen moeten nemen. Denk aan het tijdelijk verlagen van de snelheid, geen vrachtverkeer toelaten of een rijbaan afsluiten voor een spoedreparatie.

Bron: Rijkswaterstaat Zuid-Nederland

  • https://live.i-novativeradio.com/sol2
  • SOL2 Radio


  Bekijk SOL2 TV


Onze sponsors