Gemeente gaat gezichtsherkenning inzetten bij identiteitscontrole

door | 17 november 2021, 13:00 | Nieuws

De gemeente Echt-Susteren gaat gezichtsvergelijkingsapparatuur inzetten om identiteitsfraude te voorkomen. Het is de bedoeling dat ambtenaren met die techniek kunnen controleren of de persoon aan de balie ook wel echt de persoon is die op het identiteitsdocument staat.

Misbruik voorkomen

De gemeente is van mening dat het inzetten van de apparatuur een oplossing biedt om identiteitsfraude en look-a-like misbruik te voorkomen en te bestrijden. Fraude met identiteitsdocumenten is volgens de gemeente in opkomst en kan veel schade en leed veroorzaken.

Look-a-like fraude

Nu gebruikt de gemeente Echt-Susteren alleen nog maar één documentscanner. Die controleert onder andere paspoorten en id-kaarten op echtheid. Als daar twijfel over is, wordt een kopie van het document via een beveiligde verbinding doorgestuurd aan de Fraudedesk die de echtheid onderzoekt.

Look-a-like fraude is vaak moeilijker te herkennen. Dan kan iemand zich voordoen als degene op de pasfoto van het identiteitsdocument. De nieuwe apparatuur vergelijkt het gezicht van de persoon aan de balie met de foto op het document. Deze techniek in combinatie met de documentscanner en de Fraudedesk stelt ambtenaren in staat om de identiteit op een grondige manier vast te stellen.

De aanschafkosten voor de extra beveiliging komen neer op meer dan 20.000 euro.

  • https://live.i-novativeradio.com/sol2
  • SOL2 Radio


  Bekijk SOL2 TV


Onze sponsors