VDL Nedcar verwacht niet dat de autofabriek in Born de komende jaren alsnog grote opdrachtgevers binnenhaalt. Daarmee is ook de geplande uitbreiding van het wegennet rond de fabriek niet meer nodig.
Dat schrijft economiegedeputeerde Stephan Satijn in een brief aan Provinciale Staten. De plannen voor uitbreiding van de infrastructuur rond de fabriek zijn stopgezet na overleg tussen VDL en de gedeputeerde.
Hoop vervlogen
De provincie trok eind 2020 een bedrag van 50 miljoen uit voor aanpassingen van het wegennet bij VDL Nedcar. Het idee was dat met een betere ontsluiting van het fabrieksterrein, VDL aantrekkelijker zou worden voor grote opdrachtgevers die bijvoorbeeld elektrische auto’s wilden gaan bouwen in Born.
Een voorwaarde daarbij was onder meer dat de fabriek goed zou blijven voor zeker 6500 arbeidsplaatsen. Maar die hoop is nu vervlogen. VDL verwacht niet dat “gelet op alle ontwikkelingen in de economie en markt, de komende jaren nieuwe opdrachtgevers voor de grootschalige productie van auto’s zich zullen aandienen”, zo schrijft Satijn.
Laatste Mini
Begin dit jaar kwam de fabriek in Born grotendeels leeg te staan, toen na tien jaar de laatste Mini voor BMW van de band rolde. Zo’n 3500 mensen raakten hun baan kwijt. Een grote nieuwe opdrachtgever werd niet gevonden. Wel gebruikt VDL het bedrijfsterrein nu voor de kleinschalige ontwikkeling en productie van batterijen, en worden er voertuigen voor bijvoorbeeld defensie en politiediensten gebouwd.
Sterrebos
Verschillende partijen in Provinciale Staten verloren de afgelopen maanden hun geduld met VDL NedCar, omdat ondanks aanvankelijk optimisme geen nieuwe opdrachtgever werd gevonden. Begin 2022 werd ook het Sterrebos naast de autofabriek al gekapt, om de eventuele uitbreiding mogelijk te maken. Die kap leidde tot hevige protesten – nu blijkt het bos dus voor niks te zijn gerooid.