De Amerikaanse producent van elektrische auto’s Canoo verwacht toch geen voertuigen bij autobouwer VDL Nedcar te laten bouwen.
In een bij de Amerikaanse beurswaakhond ingediend document zegt het bedrijf niet meer te verwachten dat een voorlopige overeenkomst in een definitieve wordt omgezet.
Eerste klant
Canoo was deze zomer de eerste nieuwe klant van VDL Nedcar nadat BMW had besloten de productie van BMW- en MINI-modellen over te hevelen naar eigen fabrieken. In juni maakten de twee bedrijven bekend dat Canoo vanaf volgend jaar tot en met 2028 auto’s in Born zou gaan produceren. VDL Nedcar zou daarvoor zelfs eerst extra productieruimte op willen zetten op het parkeerterrein, omdat de normale productie van BMW’s en MINI’s nog door zou lopen tot in 2023.
Lees ook: Twijfels bij nieuwe klant Nedcar: kiest Canoo wel voor Born?
Twijfel
Halverwege vorige maand zaaide Canoo al twijfel over de productie in Nederland. Topman Tony Aquila zei toen dat hij liever een eigen fabriek had dan een contractproducent vanwege de controle. Canoo besloot rond die tijd de start van de productie van zijn zogeheten lifestyle vehicle, een soort SUV, in de Verenigde Staten al in 2022 te laten beginnen in plaats van een jaar later.
Hackaanval
De deadline om met VDL Nedcar tot een definitief akkoord te komen werd toen verlengd van eind november tot half december. In het officiële document zegt Canoo nu dat de beslissing is genomen vanwege “ontwikkelingen bij VDL Nedcar”. Mogelijk speelt de recente hackaanval bij het Nederlandse bedrijf een rol, schreven verschillende media al eerder. Daardoor stond ook de productie bij VDL Nedcar enige tijd stil.
Geen reactie
Een woordvoerder van VDL Nedcar laat weten dat de autofabrikant “In gesprek is met Canoo om de samenwerking vorm te geven. Daar nemen we alle tijd voor.” Op de verklaring van Canoo in het document wil hij niet reageren. “Vragen daarover moet je aan Canoo stellen.”
Nieuwe opdrachtgevers
VDL Nedcar was al op zoek naar extra nieuwe opdrachtgevers omdat de productie van Canoo-voertuigen niet voldoende was om de hele fabriek te benutten. Bovendien wil het bedrijf minder afhankelijk zijn van één fabrikant. Het onderdeel van industrieconcern VDL keek daarvoor naar gevestigde fabrikanten en start-ups en zei steeds dat er gesprekken met meerdere gegadigden lopen.
Elektrische pick-ups
Onlangs schreef dagblad De Limburger over contacten van VDL met Rivian, een Amerikaans bedrijf dat elektrische pick-ups en bestelbusjes bouwt. Of er met die onderneming, die onder meer gesteund wordt door Amazon, gesprekken lopen wil de zegsman bevestigen noch ontkennen.